Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 – 2021-2025

Plakat projektu. Na samej górze znajdują się wielkie czarne listery oddzielone pionowymi kreskami. Litery tworzą napis BLISKO - nazwę projektu. Poniżej w kolorowych blokach umieszczone są napisy: Biblioteka, Inicjatywy, Kooperacja, Lokalność, Społeczność, Oddolność. Pod nimi znajdują się trzy napisy: - kierunek interwencji 4.1 - Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 - na lata 2024-2025

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 to wieloletni program rządowy, w ramach którego ponad miliard złotych zostanie przeznaczony na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych – z uwagi na skalę oddziaływania i budżet – programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Biblioteką Narodową, Instytutem Książki oraz Narodowym Centrum Kultury. Program ma na celu tworzenie warunków rozwoju i rozwój czytelnictwa w Polsce poprzez kształtowanie i promowanie postaw proczytelniczych oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, pedagogicznych i szkolnych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia. Celem realizacji zadań w ramach  Kierunku interwencji 4.1. BLISKO – Biblioteka | Lokalność | Inicjatywy | Społeczność | Kooperacja | Oddolność wzmocnienie roli bibliotek jako „trzeciego miejsca” jednoczącego społeczność lokalną działaniami kulturalnymi, przyczyniającego się do rozwoju aktywnego czytelnictwa i uczestnictwa w kulturze.

Miejska Biblioteka Publiczna im. K. I. Gałczyńskiego w Sokołowie Podlaskim znalazła się w gronie 47 beneficjentów IV naboru do tego programu.

Kierunek interwencji 4.1. BLISKO – Biblioteka | Lokalność | Inicjatywy | Społeczność | Kooperacja | Oddolność służy:
– rozwijaniu lokalnych partnerstw, w których wiodącym podmiotem jest biblioteka jako przestrzeń do spotkań, wspólnej pracy, działalności twórczej, promowania aktywności czytelniczej oraz odpoczynku i integracji społeczności;
– wzmacnianiu kompetencji pracowników bibliotek, pozwalających na rozpoznanie potrzeb i potencjału kulturowego członków lokalnych społeczności, a w konsekwencji na efektywną z nimi współpracę i inicjowanie działań kulturalnych wokół bibliotek;
– wymianie doświadczeń z innymi beneficjentami w skali kraju;
– włączeniu nowych środowisk w działalność bibliotek i aktywizacji społeczności lokalnych.